‘Eerste stap naar autonoom varen’

Volledig autonoom varen: het is een voortgaande ontwikkeling in de binnenvaart! De Track Pilot maakt het mogelijk een vooraf ingestelde koers – inclusief bochten en bruggen – te varen. De ontwikkeling is zo’n twee jaar geleden in gang gezet en inmiddels hebben wij al diverse systemen geïnstalleerd.

Johan van der Wal: “Eenvoudig gezegd vaar je over een uitgestippelde lijn. De ervaring leert dat je er als schipper of roerganger wel bij moet blijven, maar dat je aandacht niet onverdeeld naar het besturen van je schip hoeft te gaan. De voordelen van een Track Pilot, ongeacht het merk, is de brandstofbesparing als gevolg van minimale stuurbewegingen. Het systeem biedt meer rust en ontspanning voor de schipper: tijdens het varen kan je in de stuurhut andere taken uitvoeren. Afwijkende situaties worden aangegeven door het systeem.”

Eisen

Wim Broere vult Johan aan: “Het varen met een Track Pilot stelt een aantal eisen aan de installatie. Wij leveren systemen van Alphatron en Tresco, die wat betreft de eisen aan de bestaande installatie gelijk zijn. Eén van de verschillen tussen de Alphatron en Tresco Track Pilot zit aan de financiële kant. Waar Alphatron de Track Pilot verkoopt als eenmalige investering, heeft Tresco gekozen het systeem op abonnementsbasis aan te bieden.”

Verschillen

“Technisch zijn er ook verschillen”, legt Wim uit. “Om te beginnen het centrale hart van een trackpiloot: Alphatron heeft hiervoor een industriële controller die voldoet aan de ES-TRIN regelgeving, Tresco gebruikt hiervoor de kaart-PC. In beide gevallen blijft de Track Pilot de baas. Voor het inschakelen en bedienen van de trackpiloot gebruikt Alphatron een losse bediening. Die monteren we binnen handbereik in de lessenaar. Tresco heeft op zijn beurt de instellingen allemaal in de kaart verwerkt en gebruikt hiervoor dus geen extra bediening.

Onze voorkeur gaat naar Alphatron uit, maar omdat de klant koning is, leveren we ze allebei.”

Track-database

Wim: “Beide systemen maken gebruik van een eigen track-database. De ‘smart-tracks’ van Tresco zijn gebaseerd op de data van alle schepen die Tresco Navigis gebruiken. Hieruit is door Tresco een optimale vaarlijn bepaald. De tracks worden getoond op de kaart met de geïntegreerde Tresco reisplanner en geven de perfecte vaarroute. De ‘geplande reis’ stuurt je schip automatisch: de vaarkaart ‘bedient’ de stuurhendel! Wanneer geen route is gepland, kan de TrackPilot automatisch het voorliggende schip volgen via de ‘Vessel Train’ functie! Alphatron heeft daarentegen een betaalde optie voor de tracks en het volgen van AIS -targets. Dit zijn de opties ‘Argotracks’ en ‘ArgoTargetpilot’. De Argotracks database bestaat uit een aantal beproefde routes die gekozen kunnen worden. Deze database wordt steeds verder uitgebreid”, besluit Wim.

“Het verlicht mijn werk!”

Bram Jumelet is schipper van de Antonia. Een motorschip van 110 meter lang. Hij vervoert drooglading: alle voorkomende bulk en containers. Bram maakt al ruim een jaar gebruik van de Alphatron Track Pilot die door Van der Wal Elektrotechniek is geïnstalleerd. “Ik vind het fantastisch”, is zijn eerste reactie. “Het verlicht mijn werk. Tijdens het varen moet ik er wel bijblijven in de stuurhut, maar het is een andere concentratie. Ik heb nu de tijd mijn administratie bij te houden. Wanneer mijn aandacht is vereist, gaat er een alarm.”

Up-to-date

Een ander voordeel wat Bram noemt, is de brandstofbesparing. “Door de optimale stuurbeweging vaart het schip een kortere afstand en zijn er nauwelijks correcties: dat scheelt in brandstofverbruik. Het systeem is voortdurend in ontwikkeling en als gebruiker lift ik daarop mee: ik ben altijd up-to-date. Ik zou de Track Pilot niet meer willen missen!”

Subsidie

“De systemen die wij hebben geïnstalleerd zijn de eerste stap op weg naar volledig autonoom varen”, vervolgt Johan. “In Duitsland wordt zelfs subsidie gegeven bij de aanschaf van een Track Pilot, in verband met de verhoogde veiligheid op het water. Wij verwachten dat de vraag naar dit soort systemen in de toekomst hand over hand toeneemt.”

Heeft u vragen over dit artikel?

Johan vertelt u er graag meer over!

Stuur een mail →