Eetbare olie verwarmd

De Koerier is een voormalig vrachtschip, wat is omgebouwd tot tankschip. In de acht ladingtanks kunnen verschillende producten worden vervoerd. In de praktijk is de Koerier een ‘eetbare olietanker’: dat betekent dat spijsoliën worden vervoerd. Wij hebben de elektrische installatie van de verwarming van de tanks verzorgd.

Op basis van de informatie van de schipper van de Koerier heeft Reindert De Bruijn de software geschreven. “Deze klus was echt een teamprestatie”, vertelt Reindert.

Stollingstemperatuur instellen

“De producten die door de Koerier vervoerd worden gaan stollen wanneer zij onder een bepaalde temperatuur komen. Per product verschillen die stollingstemperaturen, waardoor de schipper behoefte heeft aan de mogelijkheid verschillende temperaturen in te stellen.”

Verwarmingselementen

Reindert: “Voor deze vraag zijn diverse oplossingen. In bestaande schepen wordt gebruik gemaakt van een leidingsysteem met warm water. In het geval van de Koerier was dat geen optie, door de verbouwing van vrachtschip tot tankschip. Er is gekozen voor het installeren van tracing. Dat is een weerstandkabel, waar de tanks mee beplakt zijn. Eerst is de tracing op de tank geplakt, vervolgens zijn de tanks geïsoleerd.” 
Reindert vervolgt: “Het systeem van leidingen met warm water vraagt veel op het gebied van installatie. De keuze voor verwarmingselementen is de keuze van de schipper. Zijn keuze hiervoor was al gemaakt, vervolgens heeft hij ons gevraagd hier een elektrisch systeem voor te realiseren.”

Systeemkast ontworpen

“Wij hebben kabels geleverd, die de schipper zelf heeft gelegd”, legt Reindert uit. “Vervolgens hebben wij de kabels aangesloten op het elektrische systeem. Op basis van een overzicht is berekend hoeveel vermogen per tank nodig is. We hebben een systeemkast ontworpen waarmee met behulp van een touchscreen bepaald kan worden welke tank op welke temperatuur verwarmd kan worden.”

Gebruiksvriendelijke oplossing

Reindert: “Met behulp van de PLC techniek is het mogelijk de verwarming van de tanks via een touchscreen te programmeren en te bedienen. Daarmee bieden we de schipper een zeer gebruiksvriendelijke oplossing! In de machinekamer op het voorschip is een ruime kast geïnstalleerd, voorzien van controllers. Daarop zijn de temperatuursensoren van de tanks aangesloten. Door deze controllers te combineren met PLC techniek, worden de verwarmingselementen aangestuurd, afhankelijk van de ingestelde temperatuur door de schipper. Het mooie van deze installatie is dat voor zowel het boord- als het verwarmingsnet de keuze is door welke generator het gevoed wordt.”

Powermanagementsysteem

“De samenwerking verliep prima”, zegt Reindert. “De schipper heeft het meeste zelf geregeld. Wij hebben veel tijd aan de voorbereiding besteed. De kast is geplaatst op het voorschip. De bestaande 400V installatie van het voorschip is daarin meegenomen. Dat is een mooie combinatie, want dat bood gelijk de mogelijkheid vermogenslimitering toe te passen. Wanneer te weinig generatorvermogen beschikbaar is voor de ingeschakelde elementen, genereert het PLC systeem een waarschuwing dat de grote generator moet worden ingeschakeld.”

Toegevoegde waarde

Reindert: “Het was een mooie, afgebakende opdracht die inmiddels is opgeleverd. Onze toegevoegde waarde is het limiteren van de vermogens: daarmee laten echt zien wat we kunnen. Dat is vooral een kwestie van slim omgaan met programmeren!”

“Het efficiënt omgaan met het beschikbaar vermogen is een toegevoegde waarde!”

Heeft u vragen over dit artikel?

Johan vertelt u er graag meer over!

Stuur een mail →