Blog

Maaspoort klaar voor de toekomst

Binnenvaartschip Maaspoort

Van der Wal Elektrotechniek voerde afgelopen periode groot onderhoud uit op het binnenvaartschip Maaspoort. Joop Booij en zijn zoon Wilco, eigenaren van de Maaspoort, zijn zeer tevreden. Het schip is weer helemaal up-to-date; de investeringen in onder andere het power managementsysteem leveren de schippers direct voordeel op. Zo winnen ze bijvoorbeeld per reis zeker één tot anderhalf uur tijd op het lossen van het schip.

Joop Booij, binnenvaartschipper in hart en nieren, is sinds 2002 klant bij Van der Wal Elektrotechniek. Joop: ‘Het installeren en onderhouden van elektrische installaties vertrouw ik al jaren volledig toe aan Johan en zijn mensen.’ Joop Booij maakte kennis met Van der Wal Elektrotechniek toen hij voor zijn eerste schip Lingepoort op zoek was naar een partij die elektrische installaties kon onderhouden en repareren. Na de kennismaking met Johan in 2002 is er een langdurige relatie geboren.

Groot onderhoud
Vader en zoon Booij vervoeren met de Maaspoort tarwezetmeel en tarwegistconcentraat voor de veevoederindustrie. Joop en Wilco varen tussen Bergen op Zoom en Den Bosch en tussen Sas van Gent en Den Bosch. In 2013 hebben zij het schip Maaspoort in gebruik genomen. Het onderhoud kwam vanzelfsprekend weer in handen van Van der Wal Elektrotechniek. Joop: ‘In 2018, bij het klasse maken van het schip, werd het tijd voor groot onderhoud. De Maaspoort moest flink onder handen genomen worden om te voldoen aan de toekomstige wet- en regelgeving. Reviseren van de motoren bleek een relatief kostbare actie. We hebben daarom flink geïnvesteerd in nieuw materiaal. De mannen van Van der Wal Elektrotechniek zijn vier weken lang volle bak op ons schip aan het werk geweest.’

Voldoen aan CCR2-norm
Joop: ‘De voorstuwingsmotor van ons schip was aan revisie toe. Het bleek verstandiger om de hoofdmotor te vervangen; een serieuze investering. Wij hebben gekozen voor een traditionele dieselmotor die voldoet aan de CCR2-norm.’ Joop vervolgt: ‘Die keuze hebben wij weloverwogen gemaakt. Op basis van ons vaarprofiel heeft Van der Wal in samenwerking met GJV Diesel Service de financiële haalbaarheid van diesel, dieselelektrisch en elektrisch doorgerekend. Er is onder andere gekeken naar ons brandstofverbruik, toerental en onze gemiddelde vaarsnelheid. Een investering in een traditionele dieselmotor bleek de beste keuze. Joop vervolgt: ‘Ook de boegschroef is vervangen en uitgerust met een nieuwe CCR2-motor van John Deere. Ook hiervoor gold dat vervangen de beste oplossing was. Eerder is er een nieuwe hulpgenerator geïnstalleerd. De oude werd te duur in onderhoud. Het team van Van der Wal heeft alle elektrische systemen inclusief de speciaal geschreven software geleverd en geïnstalleerd.’





Tijd besparen
‘Wij hebben een extra lospomp op het dek geplaatst,’ vertelt Joop. ‘Zelfs met die uitbreiding kunnen wij toe met het vermogen van de huidige losgenerator. Dat is te danken aan het slim aanbrengen van alle elektronica.’ Hij lacht: ‘Van der Wal heeft daar serieus reken- en programmeerwerk aan gehad. Wij zijn daar echt ontzettend blij mee. Die extra lospomp scheelt ons per reis zeker één tot anderhalf uur lostijd. Reken dat maar eens om naar het aantal jaarlijkse transporten die wij hierdoor extra kunnen doen!’ 

Vertrouwen
Joop kiest vol vertrouwen voor de dienstverlening en service van Van der Wal Elektrotechniek. ‘Ik vind het prettig dat ik voor het onderhoud en de reparaties van mijn elektrisch materiaal op één betrouwbaar adres terecht kan. Het feit dat zij gecertificeerd zijn, is erg praktisch, maar geeft mij vooral de zekerheid dat het werk goed gebeurt. Als wij investeringen overwegen, oriënteren mijn zoon en ik ons op de mogelijkheden. Als we zover zijn om een keuze te maken, laat ik me ook nog door Johan adviseren. Zo weet ik zeker dat ik in de juiste apparatuur investeer.’

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Aanmelden →