Daarom blijven we niet langs de zijlijn staan in onze zoektocht naar nieuwe, enthousiaste en vaardige collega’s. Met Marien Broere hebben we een ‘expert’ in de arm genomen die na een lange carrière in het voortgezet onderwijs ons de weg wijst hoe we het beste scholieren kunnen benaderen voor een toekomst in de scheepselektrotechniek.
Marien: “Het doel is stagiaires of werken-leren-scholieren te enthousiasmeren. Met mijn ervaring in verschillende functies in het onderwijs, hoop ik mijn steentje bij te dragen.”
Enthousiasmeren
“Ik ben ervan overtuigd dat je niet moet blijven wachten”, vertelt Marien. “Je moet laten zien hoe mooi je vak is, enthousiasmeren! Daarom proberen we leerlingen hun oog op de branche te laten vestigen. Laten zien wat je doet en wat je kan is ook altijd mijn motto voor het beroepsonderwijs geweest. Dat geldt natuurlijk ook voor de minder bekende combinatie van elektrotechniek en scheepvaart.”
Stage of werkend leren
Marien: “De laatste jaren heb ik op de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem en Zaltbommel gewerkt. Daar richten wij onze aandacht op, maar ook op het Wartburg College, het Gilde Vakcollege en het Hoornbeeck College. Met onze aanwezigheid op stagemarkten en voorlichtingsavonden proberen we leerlingen te overtuigen. Voor Van der Wal Elektrotechniek, maar eigenlijk voor heel de branche. We maken het concreet, door scholieren te vragen of ze op zoek zijn naar een stage- of werkbedrijf.”
Alle facetten van elektrotechniek
“Op die scholen laten we zien wat alle facetten van elektrotechniek op een schip zo boeiend maakt”, legt Marien uit. Dat doen we met behulp van presentaties. Hoewel ikzelf veertig jaar geleden als elektromonteur begonnen ben, laat ik die presentatie aan de ‘experts’ over. Ik ga mee, verzorg het materiaal en verleen ondersteuning. Laatst ben ik samen met mijn zoon Wim naar de Gomarus geweest. Als mede-eigenaar bij Van der Wal Elektrotechniek kan hij die scholieren veel beter overtuigen!”
Naamsbekendheid promoten
Randverschijnselen uit handen nemen, volop meedenken: Marien voelt zich er prima bij en weet dat dit de beste vorm is. “Het moet het verhaal van Wim of zijn collega’s zijn. Samen evalueren we dan om daar volgende keer ons voordeel mee te doen. Bekendheid verwerven door presentaties te geven, aanwezig zijn op beroepenmarkten: door scholieren actief aan te spreken promoten we onze naamsbekendheid.”
De aanhouder wint
Marien, tot slot: “Dit is echt een geval van ‘de aanhouder wint’. Herhaling is de kracht van de boodschap en daarom hebben we speciaal een korte bedrijfspresentatie gemaakt. Met videofragmenten laten we zien hoe het er in de scheepvaartbranche aan toegaat. Het is een korte en aantrekkelijke presentatie, die we aanpassen aan de verschillende locaties!”
“Wij denken in kansen en mogelijkheden!” – Marien Broere